Τα νέα της Στέγης

Δεξιότητα γραφής και ορόσημα σύλληψης μολυβιού

H γραφή θα λέγαμε πως έχει πολλές διαστάσεις. Κάποιος θα μπορούσε να πει πως είναι μια μορφή τέχνης, ενώ για άλλους είναι καθαρά ένα εργαλείο. Πρόκειται για μια εξαιρετικά περίπλοκη ανθρώπινη δεξιότητα, που περιλαμβάνει τεράστιο μείγμα νοητικών και κιναισθητικών διεργασιών.

Κι όμως, όλοι προσαρμόζουμε το πως γράφουμε ανάλογα τις συνθήκες. Βιαζόμαστε; Γράφουμε κάποιο γράμμα; Πρόκειται να δώσουμε εξετάσεις; Είμαστε συναισθηματικά φορτισμένοι;

Όπως και να ‘χει, ο κάθε άνθρωπος αντιλαμβάνεται τη γραφή με έναν ιδιαίτερο τρόπο. Κάθε ένας από εμάς, έχει το προσωπικό στυλ γραφής του, το οποίο χρησιμοποιεί καθημερινά για σκοπούς λειτουργικούς, εργασιακούς, μαθησιακούς ή ακόμα και για λόγους έκφρασης.

Ο μηχανισμός της γραφής

Η γραφή, λοιπόν, είναι μια δεξιότητα που πρέπει να διδαχτεί. Συχνά, τη θεωρούμε δεδομένη και έχουμε προσδοκίες μη ρεαλιστικές από άλλους, κυρίως από τους μικρότερους. Συνεπώς, σκεπτόμενοι τη μοναδικότητα του καθενός σε σχέση με τη γραφή, την πολυπλοκότητα αυτής και τον προσωπικό ρυθμό ανάπτυξης του κάθε παιδιού, μπορούμε να μιλήσουμε για μερικά ορόσημα.

  • 4-5 ετών: Σε αυτό το στάδιο, γίνεται η κατανόηση από το παιδί της μορφής αυτών των αφηρημένων συμβόλων που ονομάζονται «γράμματα»
  • 5-6 ετών: Το παιδί, πλέον, ξεκινά να κατακτά τη σειροθέτηση των γραμμάτων και τη φόρμα αυτών
  • 6-7 ετών: Εδώ, αρχίζει η μετάβαση από τη μορφή, στη χρήση της γραφής ως σημαίνον

Είναι, λοιπόν, πολύ σημαντικό να σεβόμαστε το χρόνο ανάπτυξης των παιδιών. Η έρευνα φανερώνει, πως όσο νωρίτερα εμπλέκεται ένα παιδί στη δομημένη προγραφή και γραφή, τόσο μεγαλύτερος και ο κίνδυνος εμφάνισης δυσγραφίας σε σύγκριση με τα παιδιά που αρχίζουν αργότερα.

Για να μπορέσουμε, λοιπόν, να αξιοποιήσουμε αυτή τη σημαντική ανθρώπινη δεξιότητα, χρειάζεται να έχουμε κατακτήσει μια λειτουργική σύλληψη του γραφικού εργαλείου. Αφιερώνουμε εξαιρετικά μεγάλο διάστημα της ζωή μας, γράφοντας. Επομένως, μια καλή λαβή παίζει σημαντικό ρόλο στην κατάκτηση της γραφής, λαμβάνοντας υπόψη τους εξής 4 τομείς: ροή, άνεση, ταχύτητα, ακρίβεια. Δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε πως πάντα ξεκινάμε από τη βάση:

Κατάκτηση σωστής στάσης σώματος → Λειτουργική λαβή

Ορόσημα σύλληψης μολυβιού

Γνωρίστε το κέντρο μας: stegi-therapeion.gr/to-kentro-mas/

Συνεπώς, η σωστή εκπαίδευση, ο σεβασμός στον προσωπικό ρυθμό κατάκτησης δεξιοτήτων και η υπομονή, είναι το τρίπτυχο που θα βοηθήσουν όλα τα παιδιά, να καταφέρουν να απολαύσουν αυτή την πολύ όμορφη ανθρώπινη δραστηριότητα.

Το άρθρο επιμελήθηκε η Ευαγγελία Γαροπούλου, Εργοθεραπεύτρια