Εργοθεραπεία είναι η επιστήμη που καθιστά εφικτές ή διευκολύνει τις καθημερινές δραστηριότητες των ατόμων οποιασδήποτε ηλικίας, οι οποίες είναι απαραίτητες ή/και ιδιαίτερα σημαντικές για τα ίδια τα άτομα. Με άλλα λόγια, η εργοθεραπεία καθιστά το άτομο πιο λειτουργικό και αυτόνομο.
Σε ό,τι αφορά στην παιδιατρική εργοθεραπεία ειδικότερα, ο εργοθεραπευτής αξιολογεί και παρεμβαίνει σε διαφόρους αναπτυξιακούς τομείς του παιδιού. Συγκεκριμένα, οι τομείς αυτοί είναι:
Υπάρχουν συγκεκριμένες παιδικές συμπεριφορές που προβληματίζουν τους γονείς και συχνά τους οδηγούν στην πόρτα του εργοθεραπευτή. Οι πιο συνήθεις είναι:
Οι εργοθεραπευτές, πάντα στο πλαίσιο της σταθερής διεπιστημονικής ομάδας μας, είναι υπεύθυνοι για την εργοθεραπευτική αξιολόγηση και εν συνεχεία τη θεραπευτική παρέμβαση, όπου αυτό κρίνεται απαραίτητο. Η θεραπευτική παρέμβαση γίνεται μέσω κινητικών παιχνιδιών, παιχνιδιών κοινωνικών δεξιοτήτων και αισθητηριακών δραστηριοτήτων. Τέλος, ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στη συνολική εργοθεραπευτική αντιμετώπιση παίζει η συνεχής παροχή συμβουλευτικής στην οικογένεια του παιδιού που ακολουθεί το εκάστοτε θεραπευτικό πρόγραμμα.
Όταν ένα άτομο, ενήλικο ή ανήλικο, παρουσιάζει δυσκολίες σε δεξιότητες που θα έπρεπε ηλικιακά να κατέχει (κινητικές, κοινωνικές, γνωστικές, αισθητηριακές κτλ) και δυσκολεύεται σε καθημερινές δραστηριότητες που είναι σημαντικές για το ίδιο, κρίνεται σκόπιμη η εργοθεραπευτική αξιολόγηση.
Η εργοθεραπευτική διαδικασία περιλαμβάνει τρία στάδια: την εργοθεραπευτική αξιολόγηση προκειμένου να εντοπιστεί το πρόβλημα, τη θεραπευτική παρέμβαση, εφόσον αυτό κριθεί απαραίτητο, και παράλληλα, τη συμβουλευτική στο οικογενειακό περιβάλλον ώστε η προσέγγιση να είναι ολιστική.
Υπάρχουν συγκεκριμένες συμπεριφορές ή παρεκκλίσεις που ενδεχομένως υποδεικνύουν κάποιες διαταραχές στις κινητικές, κοινωνικές, αισθητηριακές και γνωστικές δεξιότητες του παιδιού. Ωστόσο, η αναγκαιότητα της όποιας θεραπευτικής παρέμβασης καθορίζεται μόνο κατόπιν εργοθεραπευτικής αξιολόγησης.